Diabetes, LCHF och lite till

Såg i morse ett klipp ( 3 delar) om LCHF kosten och diabetes. Det är väldigt intressant. Och jag tycke det är bra att man lyfter fram olika infallsvinklar.







 Jag tror inte att allt är svart eller vitt. Jag tror inte heller att man måste vara för eller mot LCHF.

Jag blir förvånad över att endast ett par decienners propaganda om lättdieter slagit omkull all tidigare matkultur och naturlighet i kosten.
Förr var det viktigt att ta vara på fettet, att man blev mätt. Man tog en skvätt grädde i kaffet, samtidigt som man åt kaffebröd. Balansen var väl en annan, matkulturen en helt annan. Idag äter vi jäääätte bullar, i stora kvantiteter, godis och smaskigheter som aldrig förr. Pasta, det är relativt nytt i vår del av världen, ändå smackar vi i oss det som ofta den största del av en måltid.
Stillasittande, större kvantiteter, tillgång och ändrad matkultur gör att vi mår sämre. Jag tror inte vi är gjorda för stillasittande, stooora bullar, överkonsumtion av mat, och  stora mängder mjölbaserad mat.
Jag tror att är en väldigt stor del som är sockerberoende, det är så fruktansvärt synd.

Jag tror att man förr, när man jobbade mer fysiskt, då vardagen inte var så fysiskt bekväm som den är idag, kunde äta lite av allt utan att man mådde dåligt. Man kunde äta potatis, bröd, kött, grädde och smör för att man dels rörde sig mycket mer, åt mindre portioner och kakor kanske endast vid kalas eller på söndagen. Sen har det ju alltid varit så att vi har olika förutsättningar. Det fanns ju tjocka människor då också, men inte den omfattning som nu. Dessutom rena oprocesserade produkter.
 (jag är ju själv inte trådsmal men blir det inte heller oavsett vilken livstil jag väljer, jag är sån här, frisk åtminstone!)
Det kan ju verkar rätt logiskt att vi måste anstränga oss mer idag kostmässigt, för att stå emot överflödet och lättåtkomligheten och samtidigt styra mer över vad som faktiskt äts då vårt levnadssätt har ändrats.

Äta smart, rent och nyttigt. Kan det vara något?  Bra Grönsaker, kokta, råa eller stekta i smör tillsammans med bra kött eller fisk i lagom kvatiteter, frön och nötter. Själv frossar jag just nu i massa goda och nyttiga grönsaker, paprika, brysselkål, broccoli etc...(och då menar jag minst halva tallriken av dessa godsaker). Brysselkål med smör, det är fantastiskt gott!
Ska man ha sås till, gör den på grädde och ta en lagom klick till maten. Maten behöver inte bada i fettet. Men välj bra och högt fettinnehåll oavsett vad du äter, då är på samma gång inte tillsatt massa annat skumt, E-nummer och annat...
Ta en kaka om det känns bra, njut och ät med måtta.
Eller hitta alternativ om du har svårt att styra intaget eller om du liksom jag blir hög av sockret.
 Jag äter choklad, 90%, tillsammans med nötter, det är bästa godiset för mig! Hasselnötter i mörk choklad är bäst <3 eller jordnötsbräck...mmm.
Är jag bortbjuden då kanske jag smakar på kakan eller efterrätten, om jag vill.


Det var lite om det. snart blir det mer virkning. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar