Prinsesstårtemössa


Gulligt och sött som socker, tyvärr är det ingen i denna familjen som vill ta den på sig...Men rolig att göra :)

Började nerifrån, vilket jag egentligen tycker blir sämre än när man ökar uppifrån.


"Recept" på ros:
Börja med att virka en platta så här: 4lm, slut till ring, virka 8fm i ringen, fortsätt virka runt i den bakre maskbågen, varv1: 2fm i varje m, varv2: 1fm, 2fm i nästa fm, ta av garnet men lämna en lång tåt om du skulle behöva virka till några maskor.
Börja i mitten på plattan och virka 1fm virka nu hela tiden i främre maskbågen, virka 1 st i varje maska 11 ggr,1fm, *1st,1dst, 3 dst i samma m,1 dst,1st,1fm*upprepa runt plattan.

Blad:
Gör 18 lm, (eller improvisera som jag och gör så stora som passar dig och anpassa mönstret därefter ;) ) vänd och gör 2 sm, 2 fm, 2 hst, 2 st, 1 dst, 2 st, 2, hst, 2 fm, 2 sm.
Gör 1 lm och fortsätt på andra sidan av lm-kedjan, 2 sm, 2 fm,2 hst, 2 st, 1 dst, 2 st, 2 hst, 2 fm, 2 sm. Virka sedan smygmaskor runt bladet med nedtag i den bakgre bågen. Fäst och avsluta.
Det hör rosmönstret tycker jag är det bästa jag provat, blev jätte bra tycker jag.  Kul att göra men till vad. Är inte så rosig och blommig trots romantiken...

/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar