Surdegspremiär!

Äntligen har jag kommit igång med mitt surdegsbakande. Helt underbart roligt :)
Provade först en surdegsstart som inte ville jäsa. Sedan tog jag tag i Jan Heds recept och det funkade! Som en riktigt surdegsnovis inleder jag här ett helt nytt kapitel i mitt och bloggens liv. Nu ska det bli gott gottigt bröd!

Rågsurdeg


Dag 1-3
200 gram vatten (2 dl)
200 gram fint rågmjöl
100 gram rårivet äpple

1. Blanda vatten, 35 grader, med mjöl och rårivet äpple i en rostfri bunke. Häll över i en större glasburk med lock, typ stor syltburk el. liknande.
2. Ställ burken på en varm, dragfri plats. (jag ställde min i ugnen)Rör gärna om en gång om dagen.

Dag 4
Skrapa ned den sk grundsuren i en större bunke. Fyll på med knappt 200 gram fint rågmjöl och 2 dl vatten (35 grader). Rör om ordentligt och låt stå ytterligare ett dygn.

Dag 5
Nu är surdegen klar! Använd eller förvara den i kylen i glasburk med lock. (vid kylskåpsförvaring, mata den en gång i veckan med ½ dl vatten och 2 msk mjöl).

Surdegen bubblar sig och luktar riktigt suräckligt när den kommit igång, mums ;)




/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar