Julpysslet är igång!

Japp nu har startskottet gått, fram med julpysslet!

Idag knåpade jag bland annat ihop den här stjärnan.

vika pappersstjärna

Och så här går du tillväga: 
Du behöver papper, sax, tejp och ev nål och tråd.


Man kan göra stjärnan hur stor eller liten man vill, men jag har utgått från ett A4 papper som jag klippt på mitten och sedan klippt ut två kvadrater från de båda delarna (den sista biten blir lite mindre). Vilket papper du använder bestämmer du själv, allt från silkepapper till tjusig kartong eller metallpapper funkar. Jag använde mig av ett lite tjockare papper än vanligt datapapper.


Din lilla fyrkant viker du sedan på mitten, spets mot spets.



Sedan viker du den igen, spets mot spets.

Nu klipper du raka snitt, från sidan som bara är vikt och inte är öppen. Du kan göra så många klipp du vill men för denna storleken på papper blev tre klipp lagom.

Öppna upp ditt papper.

Sen ska du fästa samman spetsarna med varandra, ömsom fram ömsom bak. Tejpa ihop dem.

Tills den ser ut så här.



Sen fortsätter du och gör sex delar som du sedan sätter samman i mitten. Jag har först tejpat ihop dem för att sedan sy ihop med en en sytråd. För att stabilisera stjärnan ytterligare har jag tejpat ihop delarna med varandra längre ut på delarna.

God pyssling!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar