Smygmaskvirkning!

Åh vad glad jag är över att funnit smygmaskvirkningen! Det är så roligt!

Smygmaskvirkningen är en äldre metod för varma och torra kläder och fin mönstervirkning. Men det är också så roligt att göra och det är så kul att hitta en ny metod - för en inbiten virkare är det fantastiskt att hitta något jag inte provat innan!
Ett tips är virka med en virknål som är ett nummer större än du ska ha, och virka löst! - Det blir tätt ändå.
Det finns speciella smygmaskkrokar men det funkar bra med vanlig virknål, som man gärna kan fila till lite så att den bli lite spetsigare framtill. 


Hittills har jag åstadkommit två par vantar och en mössa. (mössan kommer snart)


De här är gjorda i Drops Big delight. Det häftiga är att utsida och insida blir så olika. Strukturen blir tät och inte så stretchig på bredden, om man virkar nerifrån och upp. Virkar du resår, som jag bruḱar göra, med hjälp av smygmaskvirkning i bakre maskbågen får du dock en fin stretchig resår. Ovan ser du hur vantarna ser ut om man virkar i den bakre maskbågen.


Smygmaskvirkade vantar

Vanten till höger är i detta fallet ut och in och visar hur det ser ut om man virkar i bakre maskbågen eller hur insidan ser ut när du virkar i främre maskbågen. Den vänstra är utsidan och ser ut så här på utsidan när du virkar i främre maskbågen. Supersköna vantar, varma och täta!


Detta paret är gjorda i ett tjockare garn, vara och goa! 

Vantarna har har jag gjort på frihand, grunden är den samma som vanligt virkade vantar. Jag har dock valt att göra toppen på vantarna kantig genom att minska på samma ställe varje varv (två minskningar i varje sida varje varv).







1 kommentar:

  1. Jättefina vantar.Jag har planerat att göra ett par i vinter.Dom ser ut att bli varma och goa.

    SvaraRadera