Virka efter diagram

Nu så, är de andra grytlapparna klara. Jag virkade dem efter ett mönster i virkboken "Väldigt virkat".
Själv är jag inte särskilt förtjust i färgerna men det var det garn jag hade (Bianca), och kanske någon annan gillar dem. Funkar ju utmärkt till grytungerlägg också. Vad som helst istället för de fula i kork...Ska nog göra några ljusa till mig själv. Jag tyckte var väldigt roligt att virka efter diagram, det är lite meckigt men blev bra till slut. Jag lät den andra tråden löpa med hela tiden och det är nästan lättast även om man slösar garn på det viset och man kommer ju inte ifrån det lite prickiga utseendet men jag tyckte ändå färgerna täckte varandra bra. Det isolerar visserligen också bättre när man virkar in ett garn.
Har hört att det ska finnas ett program man kan hämta på nätet där man kan rita sina egna korsstygnsmönster. Det borde fungerar till virkning också tycker jag. Säkert är det nog inte svåra att rita egna på frihand heller, om man har ett rutigt kollegieblock...provade att skissa lite på en gullig bil, typ en "bubbla" men det blev inte alls bra.
När jag virkar med fastmaskor motsvara en ruta i diagrammet en maska men virkar jag med halvstolpar eller stolpar motsvara en ruta två maskor. Jag har använt mig av halvstolpar i babyfilten nedan.



Mönstret till rosen på filten hittade jag i en jättegammal virkbok med spetsar och dukar. Jag stal helt enkelt bara rosen och gjorde det runt om i halstolpar. Det blev väldigt bra tycker jag och modellen passar ju när man ska virka heltäckande saker såsom filtar, om man nu inte gillar att virkade dukar...När jag gjorde filten lät jag inte den blåa tråden löpa med under hela arbetet utan virkade bara in den några stygn innan jag skulle använda den. Det gick lika bra egentligen och kanske bästa metoden om man har ett litet inslag bara av en annan färg.

Den här filten kan säkert komma till användning när våren kommer, alldeles lagom att ha över benen på Maja när hon sitter i vagnen.
Jag är inte jätte bra på att ha mönster till allt jag virkar så mycket tar sig form efter hand. Jag klipper även ihop lite olika idéer och tekniker jag hittar och förhoppningsvis blir det bra....

1 kommentar: